Collage de vida.
__________________________________________________________
Projecte de
col·laboració amb el MAMT basat en l’obra
Al·lucinacions de
vida d’Enric Adserà Riba
Collage de vida és un projecte a
realitzar amb alumnat de 2n de batxillerat d’arts plàstiques de l’Institut
Jaume I de Salou en col·laboració amb el Museu d’Art Modern de Tarragona. Collage de vida neix amb la voluntat
d’apropar un any més l’obra d’un artista exposada al museu, en aquest cas es
pren de referència les Al·lucinacions de
vida (2011) d’Enric Adserà, per promoure un treball artístic i personal, que
permeti a l’alumnat anar més enllà de les aules i el possibiliti endinsar-se en
un procés creatiu i d’autoconeixement, amb l’ajut i la dinamització de l’equip
pedagògic del MAMT.
Els objectius són així, molt
ambiciosos: conèixer un artista proper i la seva obra, desenvolupar un projecte
creatiu personal, original i propi que ajudi a posicionar-se en l’àmbit
artístic, explorar diferents processos artístics que encaixin amb la pròpia
personalitat i el missatge a explicar, experimentar amb tècniques semblants a
les que l’artista utilitza i readaptar-les al llenguatge propi, i també
conèixer la tasca del Museu d’Art Modern de Tarragona, les sales, les seves
exposicions, i les seves inèrcies amb el teixit social de l’entorn.
El projecte es planteja d’aquesta
manera com una excusa perquè l’alumnat parli, a través del collage, el dibuix,
el gravat i altres tècniques experimentals sobre el seu fet vital (Qui sóc? Com
he arribat a ser qui sóc ara? Quins fets m’han “ajudat” a ser qui sóc avui?) i
plasmin a nivell plàstic el seu propi univers personal, les seves pors, les
seves il·lusions, tal com Enric Adserà ens suggereix en la seva obra.
En una primera fase treballada a
l’Institut Jaume I l’alumnat analitzarà l’obra Al·lucinacions de vida per a estudiar-ne els aspectes que el poden
inspirar:
·
Encolar
retalls de diaris que tinguin una forta significació per l’alumne
·
Enganxar-hi
imatges, fotografies, o dibuixos i fusionar-los amb capes de pintura i
veladures, per a treballar-hi els records que s’esvaeixen, i que se solapen amb
les pors i les expectatives... Treballar el concepte de capes, de records i
vivències acumulades que en definitiva ens han fet qui som avui.
·
Escriure
paraules, missatges, frases amb un potent contingut vital
·
Introduir
el color com a element simbòlic però també harmonitzador del total de l’obra
·
Aplicar-hi
empremtes, petjades, que es fusionin i dialoguin amb el collage
·
Experimentar
amb materials no necessàriament artístics, de caire matèric i de reciclatge,
que aportin textures visuals i tàctils a l’obra: la sorra, les fulles... ja
sigui amb encolat o bé per reserva
·
Treballar
el concepte de forat i dels estripats (decollage/ grattage): el forat irregular
arrencant amb els dits petites tires de capes superficials de paper, i el forat
geomètric (fet amb cúter, per exemple) que juga amb la composició dels contorns
rectilinis dels papers disposats en la superfície de l’obra. I dotar d’aquests
forats de contingut: significar-los treballant metàfores del jo interior i del
jo exterior, del jo públic i el jo íntim. Orgànic vs. Geomètric. Accident vs.
Intencionalitat.
·
Explorar
les capacitats creatives dels materials graficoplàstics que ja es coneixen:
carbonets, cretes, ceres, bolígrafs, grafits, pinzellada seca, traçats
gestuals, esprais i esquitxades...S’enganxen dibuixos però també es dibuixa
sobre el conjunt.
·
Jugar
amb els espais en blanc com els silencis necessaris en la composició, buscar
l’equilibri dins de l’horror vacui
·
Ser
valents per a introduir els dimonis, dibuixar les pors, tenir un diàleg amb
elles, posar-les-hi cara, reconèixer-les i integrar-les amb la mateixa vida.
Però també atrevir-nos a dibuixar-hi les esperances i les nostres expectatives
cap al futur.
L’obra
d’Enric Adserà confereix diversos nivells de lectura fàcilment adaptables als
interessos de l’alumnat. Es pot llegir des d’un punt de vista general i global,
però també és una potent font d’inspiració si un es fixa en el detalls i en tota la seva riquesa plàstica. Per tant,
de la mà d’aquest artista, l’alumnat començarà un viatge que el portarà a
allunyar-se cada cop més d’aquest referent i endinsar-se cap a un univers
personal i propi. D’alguna manera, l’obra Al·lucinacions
de vida esdevé així com un vehicle cap a l’autoconfiança i
l’autoconeixement.
El
projecte però no s’acaba aquí. En una segona fase, al Museu d’Art Modern de
Tarragona on l’alumnat coneixerà l’obra protagonista de prop, es proposa un
repte: incorporar un element de l’obra de l’Enric Adserà, per apropiar-se’n,
despullar-lo del sentit de l’artista, i dotar-lo d’un significat totalment
personal, que inclogui necessàriament l’experiència viscuda al museu en el Collage de vida de cada alumne. El MAMT
posa doncs el punt final a aquesta experiència vital. Hi ha de ser
necessàriament present.
Ambdues
fases, tant la treballada a l’Institut com la treballada al MAMT han de poder
ajudar a l’alumnat a desenvolupar la creativitat, a experimentar un procés
creatiu amb la màxima implicació personal i emocional, i a situar-se i a
posicionar-se en aquest àmbit on tot just comencen a caminar.
Montserrat Martínez
Professora de l’Institut Jaume I de Salou
Curs 2017-2018
1a fase del projecte: Novembre- desembre 2017 a l'institut
2a fase del projecte: 16 de gener 2017 al MAMT
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada