dimarts, 31 d’octubre del 2017

TREBALLEM L'EXPOSICIÓ DE NÚRIA IVERN

XI EDICIÓ D’ARTISTES PRÒXIMS 2017
POTS PARLAR?
Projecte de ceràmica i paraules
L’exposició

            Aquesta exposició és un projecte que relaciona ceràmica (i fang), natura (pedres, fusta) i paraules. Consta de dues parts: els quatre quadres penjats a les parets i la filera de pedres que descriuen una frase en anglès.

            En la primera part, Núria Ivern escull 4 frases de Haruki Murakami, on s’ha “buidat” una paraula del paper, que a la vegada la podem veure gravada sobre una “pedra” de fang blanc tancada en un pot de vidre. Fa així un joc de conceptes.

            En la 2a part, una fila de “pedres” de ceràmica conformen una frase que parla sobre la força i el poder de les paraules. “Quan una imatge és una paraula, o millor, quan una paraula esdevé imatge, aquesta reverbera el seu missatge i la seva força es multiplica per mil”


Núria Ivern

Des de les matèries del departament d'arts plàstiques: l'optativa de 4t d'eso de plàstica i de dibuix artístic de 2n de batxillerat, hem treballat l'exposició de la Núria Ivern que hi ha al nostre centre. La mateixa artista ens va acompanyar en la sessió dedicada des del 2n de batxillerat (el dijous 19 d'octubre), per a compartir algunes de les reflexions que es desprenen al contemplar la seva obra. Els alumnes van poder-li fer preguntes directes i aclarir dubtes. Amb la realització d'unes activitats van poder estudiar conceptes artístics i aspectes plàstics comentats a les classes, però en aquesta ocasió en un entorn real i proper. A més, a 4t d'eso, estan treballant un projecte personal sobre dibuix artístic, i és fàcil establir paral.lelismes entre el que han de fer els alumnes i el que mostra Núria Ivern, en un projecte personal.






















PRÀCTICA DE DIBUIX CIENTÍFIC: PLANTA AMB FLOR

A finals del mes d'octubre i seguint amb el dibuix descriptiu de formes naturals i objectes, hem treballat aquesta activitat de dibuix científic. Es tracta doncs d'un exercici de màxima descripció rigorosa. Amb aquesta proposta tanquem el dibuix descriptiu i durant el novembre treballarem el dibuix expressiu i interpretatiu per tal de desenvolupar la personalitat artística de cada alumne. Sense deixar de banda la pràctica de proves de selectivitat.

A classe vam treballar les diferències entre el dibuix artístic i científic, amb mostres de les dues especialitats. A la selectivitat ha sortit de forma més aviat secundària, però és una possible via professional que no podem desmerèixer. Aquest exercici de dibuix científic que tot just us presento suposa portar el dibuix del natural a la màxima expressió descriptiva, per tal d'explicar de forma gràfica i amb claredat, com és una planta, la seva tija, la seva fulla, la seva flor, els pètals, les diferents parts i les textures, amb el màxim detall possible. Aquest apartat ens permet treballar a classe la relació entre la biologia i el dibuix, i xafardejar la feina d'il.lustradors científics de l'APIC o estudiar el cas de Jordi Sabaté Pi i els seus dibuixos. També vam estar mirant una mica la història del dibuix científica a través d'imatges i d'exemples i vam veure les diferències entre el dibuix artístic inspirat en plantes i el dibuix científic. 

Per practicar aquesta manera de treballar vam realitzar una làmina de dibuix de plantes amb voluntat descriptiva i científica... Es va treballar durant 3 sessions, i cada alumne havia de portar una planta amb flor. A partir d'un estudi minuciós s'havia de descriure gràficament i amb el màxim rigor la tija, la fulla i la flor de la planta triada Aquests van ser els millors resultats:















PRÀCTICA DE DIBUIX DESCRIPTIU AL MES D'OCTUBRE: BODEGÓ DEL NATURAL

Seguint amb el tema del primer trimestre: els objectes i les formes naturals, comencem les primeres setmanes amb el dibuix descriptiu a partir de l'observació del natural (no de memòria), i el treball d'aspectes d'encaix, proporció i llum. La tècnica proposada van ser els llapis aquarel·lables o les aquarel·les, i en format din A3. Ja sabem que a selectivitat no podem portar tècnica humida, però va ser un bon exercici per agafar confiança, i aprofundir en aspectes de composició, encaix intuïtiu i clarobscur amb color. L'alumnat va aprofitar aquest exercici per a millorar aquells punts dèbils que va notar en treballs anteriors. En ser un exercici amb major dedicació horària i d'execució íntegra a classe, es va poder tutoritzar pausadament i va ser molt útil sobretot per aquells que van més fluixos..


Aquí us deixo algunes imatges i exemples:















POM DE PORTA

Aquesta és la 2a activitat de les PAU que vam treballar a dibuix artístic. Durant el mes d'octubre, hem seguit amb el dibuix descriptiu de formes naturals i objectes. I aquesta proposta enllaça una mica amb aquests objectius, però permet a l'alumnat treballar de memòria i de la imaginació.


L'exercici consisteix en reproduir de forma versemblant i realista una foto d'un pom de porta molt suggerent, però l'enunciat demana específicament canviar la direcció del focus lumínic (així es posa a prova el nivell tècnic i descriptiu de l'alumnat), i després proposa continuar la composició amb un espai evocador i no realista (per avaluar-ne la capacitat creativa i d'interpretació). Us mostro la imatge de l'enunciat i tot seguit les fotos d'alguns dels treballs: